Vissza

Nemzetstratégiai Kutatóintézet.

Nyitóoldal > Hírek > Nézem, hogy úszik el a dinnyehéj… ...

Nézem, hogy úszik el a dinnyehéj… míg fecseg a felszín, hallgat a mély

József Attila gondolatait választotta Szabó Ákos festőművész kiállítása címéül, amely szerdán délután nyílt meg a Kárpát-haza Galériában. 

Tanulmányait a budapesti Képzőművészeti Főiskola festő szakán végezte. 1972-ben, pályája kezdetén lett részese a szürnaturalizmus spontán születésének, melyet később mágikus realizmusként is jelöltek. Később a hiperrealizmus irányába folytatta útját, melynek természetelvűségét tartotta irányadónak.

1965-ben Kazimierz Romanowicz, a párizsi Galerie Lambert igazgatójának meghívására családjával Párizsba érkezett egy kiállításra. Ennek következményeként végül a letelepedés mellett döntöttek. 1995-ben a normandiai Gavray-ba költözött, ahol jelenleg is alkot.

Fráter Olivér megnyitó beszédében kifejtette, hogy Szabó Ákos rendhagyó művésze a Kárpát-haza Galériának, mivel budapesti születésűként, a szó szoros értelmében nem tekinthető külhoni művésznek, de mivel több mint fél évszázaddal ezelőtt a párizsi letelepedés mellett döntött, méltán nevezhetjük a külhoni magyar diaszpóra kiemelkedő művészének. Ahogy az NSKI elnökhelyettese felidézte, Szabó Ákos nem ’56-ban hagyta el az országot, azonban „önkéntes száműzetésének” ugyanazok voltak az okai és mozgatói: a hazugság, az igazság viszonylagossága, az emberi és művészi élet értékét vesztett kilátástalansága.

Márai Sándor szavaival köszöntötte a művészt Pánczél Károly, a Magyar Országgyűlés Nemzeti Összetartozás Bizottságának elnöke, amely szerint a művészeknek hivatása van. Az igazi művészt nem térítheti el pályájáról semmi, hiszen az igazi művésznek végzete van, mint ahogy végzete van Szabó Ákosnak is – zárta szavait Pánczél Károly.

Lator László Kossuth-díjas magyar költő szerint Szabó Ákos kivételes mestere a kompozíciónak, a rendezésnek, a szinkronba állításnak. Ezen felül bármilyen képet alkot, azon az anyagokat - az élőket és a tárgyakat - olyan realisztikusan ábrázolja, hogy azok szinte megfoghatóvá válnak. „A már-már túlhajtott részletezés, a mindenre figyelő aprólékosság minden képén szembeszökő" - hangsúlyozta a költő, hozzátéve, hogy Szabó Ákos festészete az irodalomból kölcsönzött szóval egzisztenciális természetű.

Szabó Ákos kiállítása november 11-ig várja az érdeklődőket a budapesti Forrás Galériában.

Videóösszefoglaló:

 

 

Képgaléria:

BELÉPÉS REGISZTRÁCIÓ
Nyitóoldal, Kapcsolat, Bemutatkozás, Adatvédelmi tájékoztató, Szakmai tevékenység, Impresszum, Hírek, Oldaltérkép, Fotógaléria

Minden jog fenntartva. Nemzetstratégiai Kutatóintézet © 2019