A „Magyar gyermek magyar iskolába” című oktatási és nevelési mintaprojekt keretében 2017. június 7-én az erdélyi Szeben megyében található szórványközösségek óvodás és elemi iskolás diákjai, szüleik és pedagógusok vehettek részt a „Szent László legendája” című drámapedagógiai foglalkozáson, melyet az RMDSZ szebeni nőszervezete és Bajusz Erika, a Petőfi Sándor Program vízaknai ösztöndíjasa közreműködésével szervezett az intézet.
A kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem óvodai és elemi oktatás pedagógiája marosvásárhelyi tagozatának hallgatói által előkészített mesejátékon a szórványközösségek gyermekei megismerhették a magyar lány megmentésének és a Tordai hasadék kialakulásának, Szent László füvének történetét, valamint magyar mondókákat, néptáncot és gyerekdalokat tanulhattak.
A magyar történelmi hagyományokat megismertető és nemzeti összetartozást tartozást erősítő programban két olyan magyar szórványközösség – Nagyszeben és Vízakna – gyermekei vettek részt, ahol veszélyeztetett a magyar oktatás jövője, és ennek hiányában felgyorsul a magyarság asszimilációja.
A „Magyar gyermek magyar iskolába” mintaprojekt fontos elemét képezik az identitáserősítő programok, mert az itt élő szülők meggyőzése gyerekeik anyanyelven való továbbtanulásának értelméről és szükségességéről éppen a magyar kultúrkörhöz való tartozás érzésének gyengesége, az identitásvesztés, az identitás megélési lehetőségeinek korlátozottsága, illetve sok esetben az ebbe az irányba mutató akarat hiánya miatt ütközik nehézségekbe. A kisgyermekeknek szervezett interaktív-mesés nemzeti identitást erősítő programok további kiemelt célja a szórványiskolák fennmaradásának segítése. |