Jankónak, az üveghegy hősének történetét ez alkalommal a Zsil-völgyében Lupény, a petrozsényi Jézus Szíve Kollégium, Szeben megyében pedig Nagyszeben, Medgyes és Vízakna óvódás és elemi iskolás gyermekei ismerhették meg.
A mintaprojekt keretében szervezett, „A Fekete Havas meséi” című drámapedagógiai foglalkozáson a Jobbágytelki Kulturális Egyesület hagyományőrző ifjúsági csoportja közreműködésével Fehér, Beszterce-Naszód, Hunyad és Szeben megye tizennyolc szórványközösségéből összesen hatszáz gyermek vehetett részt.
A programban olyan közösségek szerepeltek, ahol veszélyeztetett a magyar oktatás jövője, és ahol a gyermekek ritkán, vagy egyáltalán nem részesülhetnek magyar kulturális élményben. A tevékenység keretében a gyermekek magyar mondókákat, néptáncokat, népdalokat tanultak.
A magyar örökség korszerű újrafogalmazása érdekében szervezett identitáserősítő tevékenység a nemzet fenntartható fejlődését és társadalmi megújulását célozza, ugyanakkor a „Magyar gyermek magyar iskolába” című mintaprojekt fontos elemét képezi. A szórványban élő családok meggyőzése gyerekeik anyanyelven való továbbtanulásának értelméről, szükségességéről éppen a magyar kultúrkörhöz való tartozás érzésének gyengesége, az identitásvesztés, az identitás megélése lehetőségének korlátozottsága, illetve sok esetben az ebbe az irányba mutató akarat hiánya miatt ütközik nehézségekbe.
A gyermekeknek szervezett program további kiemelt célja a szórványiskolák fennmaradásának elősegítése, mivel a magyar gyermekek lemorzsolódása és a strukturális asszimiláció már óvodás korban elkezdődik. |