A felsőoktatási rendszerek felmérésében is fontosnak tartjuk, hogy a területen dolgozó szakemberekkel és döntéshozókkal felvegyük a kapcsolatot, és részvételükkel egy felsőoktatási szakmai hálózat jöjjön létre. Ez elősegíti a kapcsolattartást, hatékonyabbá téve a szakterületen tervezett beavatkozásokat. Ennek részeként fel kívánjuk mérni a szakértők és szakpolitikusok jövőképeit, elképzeléseit a szakterülettel kapcsolatban.
A döntés-előkészítés részeként felméréseket végzünk a Kárpát-medencei felsőoktatási struktúrákról. Ezeket a teljes Kárpát-medencében egységes módszertan alapján végezzük el. A felmérés részeként feltárásra kerül a felsőoktatási infrastruktúra és humánerőforrás helyzete, jellemzői, valamint a felsőoktatásban jelenlévő módszertanok. Az infrastruktúra felmérése magában foglalja például az oktatási intézményi állományt, a humánerőforrás pedig az oktatók és hallgatók létszámát és igényeit.
A projekt során megvizsgáljuk, hogy hogyan alakul a földrajzi és társadalmi mobilitás a magyar felsőoktatásban. Ezt például hallgatói életutak vizsgálatával, feltárásával végezzük. Fontos egyrészt a felsőoktatás földrajzi mobilitásban betöltött szerepe, a külhoni oktatásban megszerzett tudások magyarországi hasznosíthatóságának a mértéke; illetve a nemzetrészek és térségek közti mobilitásban elfoglalt helye. Másrészt lényeges kérdés, hogy az egyes térségekben a társadalmon belüli mozgást hogyan befolyásolja a magyar felsőoktatás.
A felsőoktatás vizsgálata három további specifikus kutatási célt fogalmaztunk meg. Az első a csoportos tanulmányutakkal kapcsolatos magatartásformák feltárása, fókuszban a közpolitikai támogatás nélkül, a nemzetrészek között kialakuló tanulmányutakkal; ezek jellemzőinek, hatásainak, szakpolitikai hasznosíthatóságának vizsgálata. A második az oktatási rendszerek munka-erőpiaci kapcsolatainak, annak jó gyakorlatainak feltárása, amelynek munka-erőpiaci relevanciája minden nemzetrész számára fontos. A harmadik a duális képzés helyzetének vizsgálata, tapasztalatainak, hatásainak elemzése.
A témában született tanulmányaink
A projekt keretében külső partnereink által készített kutatások