A Nemzetstratégiai Kutatóintézet „Magyar gyermek magyar iskolába” című mintaprojektje keretében 2016. január 15-17 között Beszterce-Naszód megyében folytatta a tavaly decemberben, Fehér megyében elkezdett, „A Fekete Havas meséi” című identitáserősítő programsorozatát. |
A Beszterce-Naszód megyei szórvány hat településén – Bethlenben, Magyarnemegyén, Magyardécsén, Árpástón, Vicében és Szentmátében – 245 óvodás és elemi iskolás vehetett részt a drámapedagógiai foglalkozáson.
A Jobbágytelki Kulturális Egyesület hagyományőrző ifjúsági csoportja közreműködésével olyan szórványközösségek gyermekei ismerhették meg Jankó és az elátkozott hercegkisasszony történetét és tanulhattak mondókákat, néptáncokat, népdalokat, ahol veszélyeztetett a magyar oktatás jövője, és ahol a gyermekek ritkán, vagy egyáltalán nem részesülhetnek magyar kulturális élményben.
A mintaprojekt fontos elemét képezik az identitáserősítő programok a magyar szórványban, mert az itt élő családok meggyőzése gyerekeik anyanyelven való továbbtanulásának értelméről, szükségességéről éppen a magyar kultúrkörhöz való tartozás érzésének gyengesége, az identitásvesztés, az identitás megélése lehetőségének korlátozottsága, illetve sok esetben az ebbe az irányba mutató akarat hiánya miatt ütközik nehézségekbe.
A kisgyermekeknek szervezett interaktív-mesés identitáserősítő programok kiemelt célja a szórványiskolák fennmaradásának segítése, mivel a magyar gyermekek lemorzsolódása már óvodás korban elkezdődik. |