A szórványban tevékenykedő magyar pedagógusok munkája eredményességének és hatékonyságának javítása szempontjából rendkívül fontosnak az olyan, szakemberek által nyújtott továbbképzési lehetőség biztosítása számukra, mely éppen a szórványban jellemző összevont osztályokban alkalmazható pedagógiai módszerek elsajátítását teszik lehetővé. A központilag szervezett továbbképzőkön a módszertani felkészítők ugyanis ritkán vagy egyáltalán nem foglalkoznak az összevont osztályok sajátos csoportdinamikai és módszertani igényeivel.
Mindezek jegyében a képzés hármas célt tartott szem előtt:
1. olyan módszereket, eszközöket, technikákat mutatni be, amelyek alkalmazhatóak az összevont osztályokban
2. lehetőséget adni a pedagógusok számára nehézségeik megbeszélésére intervíziós és szupervíziós szakmai beszélgetések formájában
3. közösségi élményt nyújtani, a közös pedagógiai, kulturális értékekhez való kötődést elmélyíteni.
A képzésen összesen 43 fő vett részt, akik a kétnapos foglakozás során olyan ismeretekkel és tapasztalatokkal gazdagodtak, melyet az elkövetkezőkben kamatoztatni tudnak a szórványban végzett pedagógusi tevékenységeik során.
A Nemzetstratégiai Kutatóintézet négy éve indította útjára az erdélyi mélyszórványban élő magyar családok, gyermekek oktatási, továbbtanulási lehetőségeit segítő programját.
A Magyar gyermek-magyar iskolába címet viselő programot a Nemzetstratégiai Kutatóintézet a kezdetektől fogva több, párhuzamosan végzett, egymással szoros összefüggésben álló tevékenység mentén igyekszik eredményesen kivitelezni.
A projekt fontos elemét képezik az identitáserősítő programok, ugyanis bizonyosságot nyert az a tény, hogy a szórványban élő családok meggyőzése gyerekeik anyanyelven való továbbtanulásának értelméről, szükségességéről éppen a magyar kultúrkörhöz való tartozás érzésének gyengesége, az identitásvesztés, az identitás megélése lehetőségének korlátozottsága, illetve sok esetben az ebbe az irányba mutató akarat hiánya miatt ütközik nehézségekbe.
Ugyanakkor a program sikere szempontjából kiemelt szerepet játszanak a szórványban oktató magyar pedagógusok, akik céltudatos munkája nélkül elképzelhetetlen az ottani magyar gyerekek és családjaik elköteleződése a magyar oktatási vonalon való megmaradás mellett. A szórványban oktató pedagógusok ugyanakkor fontos partnerei intézetünknek minden olyan program lebonyolításában, mely a már említett identitáserősítő szereppel vannak életre hívva.