A magyaroktatás kihívásairól, a magyar nyelv tanulásában tapasztalt reális célokról és hatékony eljárásokról tartott előadást Pelcz Katalin, a MagyarOK tankönyvcsomag egyik szerzője. A Bécsi Egyetem Finnugor Tanszékének professzora, Seidler Andrea a hungarológia európai helyzetéről beszélt.
Kovács-Pifka Péter, az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (EMET) főigazgató-helyettese ismertette a Járd végig című projektet, mely lehetőséget biztosít a Kárpát-medence országaiban élőknek magyarországi kirándulásokra. Nádor Orsolya habilitált egyetemi docens (Károli Gáspár Református Egyetem) a MID-tanárképzés lehetőségeiről és felelősségéről számolt be a Károli Egyetem gyakorlata alapján. Molnár Gergely, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet osztályvezetője „Magyarul szóljon dalunk, szívünk!“ mottóval az NSKI diaszpóra stratégiájának építőköveit ismertette. Szoták Szilvia, az Imre Samu Nyelvi Intézet és a Termini elnöke, az NSKI kutatója pedig kitért - többek között - a nyelvi tervezés lehetőségeire a diaszpórában.
Az előadásokat követően egy pódiumbeszélgetésre is sor került, ahol olyan kérdésekre keresték a választ a konferencia szervezői, előadói és résztvevő pedagógusai, hogy mit jelent a származási nyelv, illetve mekkora jelentősége van a digitalizációnak a diaszpóra magyaroktatásában, valamint milyen tantervek váltak be Ausztriában, Németországban illetve az Egyesült Királyságban.
Az ilyen konferenciák célja, hogy feltárja a hétvégi iskolákban folyó oktatási gyakorlatot, megismertesse a résztvevőkkel a sikereket és a problémákat, miközben feltérképezik a diaszpórabeli magyar tudományosság helyzetét, eredményeit és azok hasznosulását, visszatekintve az elmúlt évtizedekre. A magyarországi nyelvészek, oktatáskutatók érdeklődése főképp a Kárpát-medence magyarlakta régióira koncentrálódott a rendszerváltásig. Azt követően – váltakozó intenzitással – a nyugaton élő magyar diaszpóra felé fordulás mind tudományos szinten, mind a közéleti retorikában megmutatkozik. Ennek oka, hogy a határnyitás óta a nyugati irányú elvándorlás folyamatos, és egymás után nyílnak a magyar nyelv megtartását szolgáló hétvégi iskolák az európai és tengeren túli nagyvárosokban.
Éppen november 22-én ünnepelte fennállásának 15. évfordulóját az AMAPED – Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete, melynek különböző tanfolyamait jelenleg több mint 300 gyermek és fiatal látogatja. Ezért a konferenciát követően az egyesület ünnepi köszöntésével zárult a pénteki program.
A https://volksgruppen.orf.at/magyarok/stories/3023002/ nyomán.