Közlemény
A Nemzetstratégiai Kutatóintézet megütközéssel értesült az erdélyi Krónika napilapban 2015.04.14-én és a 2015.04.17-én megjelent írásokról, amelyekben a Nemzeti Összetartozás Bizottsági üléséről szóló MTI közleményt szándékosan félremagyarázva próbálja rangján aluli szintre alacsonyítani a szórvány- és diaszpóra ösztöndíj kísérleti program nemzeti ügyét.
Felelősséggel viselt nemzetegyesítési küldetésének szellemében a Nemzetstratégiai Kutatóintézet olyan életképes stratégiai javaslatokat kíván megfogalmazni, amelyek mérlegelésével hosszú távú, minden szempontot figyelembe vevő megoldások születhetnek.
A Nemzetstratégiai Kutatóintézet a „Magyar gyermek-magyar iskolába” mottó mentén fogalmazza meg a szórványoktatással kapcsolatos elképzeléseit. Azon diákok számára szorgalmazza a szórvány ösztöndíj-program kidolgozását, akiknek a felső tagozati (V.-VIII.) oktatás után nincs lehetőségük magyar nyelven folytatni középiskolai tanulmányaikat és emiatt román nyelvű oktatási intézményekbe kényszerülnek. A szórványban működő egyházi és oktatási szakemberek véleménye alapján ugyanis ez is oka a szórványközösségek rohamos létszámbeli fogyásának.
A Nemzetstratégiai Kutatóintézet minta-projekt jelleggel a 2014-2015-ös tanévben a magyarpéterfalvi református gyülekezet segítségével küküllőszögi mélyszórványból származó diákoknak ajánlott fel ösztöndíjat. A középiskolás diákok – saját képességeik és az általuk választott szakirány alapján – Székelyudvarhely különböző magyar tannyelvű oktatási intézményeiben tanulhatnak, ráadásul egyházi kollégiumi nevelésben is részesülnek.
Egy másik, „Szórvány a szórványban” című minta-projekt keretében – az Evangélikus Püspökség együttműködésével – Négyfaluban Brassó és Szeben megyei szórványban élő diákok részesültek ösztöndíjban, ami megteremtette számukra a középiskolai rendszerben való megmaradás lehetőségét, és ez által magyar identitásuk megőrzését. Ezen szórvány ösztöndíj programunk egyszerre próbálja megmenteni a kilencedik osztályt és a négyfalusi magyar középiskolát.
Fontos megemlíteni ugyanakkor azt is, hogy ezek a minta-projektek nem felülírni, hanem kiegészíteni kívánják a jelenleg is működő szórványkollégiumi rendszert, amelyek hálózati rendszerben való együttműködését és működését a Nemzetstratégiai Kutatóintézet is szorgalmazza.
Mindezeken túl, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet identitás-erősítő programokat és Gábor Áron előadás-sorozatot szervezett az erdélyi szórványban élő gyermekek és szüleik számára Türben, Bethlenszentmiklóson, Magyarpéterfalván, Felvincen, Székelykocsárdon, Lupényban, Petrozsényben és Petrillán (Magyarlónya). Közel százötven Zsil-völgyi és küküllőszögi gyermeknek, szülőnek és pedagógusnak szervezett tanulmányi utakat az Ópusztaszeri Nemzeti Parkba. Ugyanakkor – a külhoni magyar pedagógusszövetségekkel kötött stratégiai megállapodások szellemében – a tömbmagyarságban és szórványban oktató pedagógusok és intézményvezetők szakmai továbbképzését biztosítottuk több ízben is, anyaországi oktatási konferenciák megszervezésével.
A szórvány ösztöndíj program mintájára – a Sárospataki Református Kollégiummal közösen – most dolgozunk a diaszpóra ösztöndíjrendszerének kidolgozásán, melynek az a célja, hogy a nyugat-európai és a tengerentúli magyar közösségek gyermekei megkapják a lehetőséget, hogy Magyarországon, a Kárpát-medencében anyanyelvükön tanulhassanak, és ez által megmentsük őket a magyar nemzet számára. A magyar gyermek a magyar jövőt és az igazi gyöngyhalász-politikát jelenti!
A Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Fejlesztési Műhelye – a Kárpát-haza Napló sorozat keretében – 2014-ben jelentette meg a „Szórványkollégiumok a Kárpát-medencében” című kötetét, amely egyedi kiadványként hiánypótló módon, együttesen mutatja be a nemzeti meg- és fennmaradás jelentős bástyáit.
Mindezek fényében sajnálatosnak, mi több, egyenesen bomlasztónak találjuk a tájékozatlanságból fakadó kijelentések sorozatát, amelyekkel egy fontos magyar nemzeti ügyet napi politikai szintre próbálják süllyeszteni!
A Nemzetstratégiai Kutatóintézet a maga részéről továbbra is fő szempontjának fogja tekinteni, hogy a pedagógus társadalom, a történelmi magyar egyházak, illetve a szórványban élő gyerekek szüleivel közösen alakítsa ki szórvány- és diaszpóra stratégiáját.
Jelen közlemény célja az illetékesek, az érintettek és a közvélemény objektív tájékoztatása.
Nemzetstratégiai Kutatóintézet |