A Nemzetstratégiai Kutatóintézet az erdélyi szórványban élő magyarság számára egy fenntartható, rövid, közép és hosszú távon is eredményekkel szolgáló stratégia kidolgozását kezdeményezte. A program célja olyan lehetőségek feltárása, illetve gyakorlatba ültetése, amelyek hozzájárulnak a szórványban élő magyarság identitásvesztésének és asszimilációjának csökkentéséhez, a tendencia megfordításához. Kiemelt cél a szórványban élő magyar emberek megőrzése nemzetünk számára, olyan minta-projektek kidolgozása és gyakorlatba ültetése, melyek által a szórványban élő magyarság számára egyértelművé tehető: értéket jelent, de ugyanakkor lehetőséget is kínál magyar voltuk, identitásuk, nyelvük, kultúrájuk megőrzése, megerősítése, a magyar nemzethez való tartozás nem hátrányt, hanem éppenséggel kitörési pontot jelenthet jövőjük szempontjából.
A szórványban élő ifjúság esetében egyértelmű, hogy az identitás megőrzése szempontjából elsődleges fontosságú az oktatás nyelve. Mindezek jegyében indult útjára 2014 őszén a Magyar gyermek magyar iskolába elnevezésű mintaprojekt, melynek célja biztosítani annak lehetőséget, hogy a szórványban élő magyar gyermekek a 8-ik osztály elvégzését követően magyarul tanulhassanak tovább, olyan szakirányokon is, melyeken esetében, lakhelyükön, vagy annak környezetében csak román nyelven zajlik oktatás. A mintaprojekt keretében, egy ösztöndíj részeseként, egyrészt Székelyudvarhelyen tanulhatnak tovább anyanyelvükön a szórványból érkezett diákok, ugyanakkor a Brassó megyei Négyfaluban, a Zajzoni Rab István Középiskola keretei között szintén magyar nyelven zajló oktatásban részesülhetnek, melynek egyazon időben célja a szórványban működő iskola megerősítése, megmaradása is.
Az alábbiakban a mintaprojekt működéséről szóló kisfilm tekinthető meg.
Az M1 Kárpát Expressz című műsora is foglalkozott a projekttel: