Somogyi Győző tárlata képzőművészeti kiállításnak látszik, holott lényegesen többről van szó – hangsúlyozta Tóth Norbert kurátor a tárlat szerdai sajtótájékoztatóján a Nemzetstratégiai Kutatóintézetben (NSKI). Hozzátette, a Kossuth-díjas alkotó a mai európai művészet kiemelkedő életművét tudhatja magáénak, de emellett olyan értékfelmutatást is, amelyben egyenlő súllyal van jelen a képzőművészet mellett a hagyományőrzés, az ökologikus gondolkodás és azok az értékek, amelyek másfél évezrede megtartják a magyarságot a Kárpát-medencében.
Tóth Norbert kiemelte: ennek különös jelentősége van most, mikor Európában a nemzetállamok felszámolása zajlik, általános ideológiává vált az ateizmus. Somogyi Győző azonban a családot, a kisközösséget választja a globálisan elidegenedő egyénnel szemben, a munkát a spekulációval szemben – fűzte hozzá. A kurátor beszámolója szerint az MMA rendes tagjának életmű-kiállítását a Vigadó két emeletének három termében rendezik meg a művész munkásságának meghatározó alkotásaiból október 4. és november 23. között.
Az V. szint kiállítóterében alkalmazott grafikák, könyvillusztrációk mutatják be az alkotó magyar történelemhez, a huszársághoz, a katonai hagyományőrzéshez kapcsolódó művészetét; itt látható a Magyar királyok arcképcsarnoka is. A terem közepén kétfunkciós építmény kapott helyet, melyen kívülről a művész által festett nyolcvan hadizászló látható, belső terében nyolc film részleteiből összeállított videoanyag tekinthető meg.
A VI. emelet keleti termében döntően a hetvenes években készült fekete-fehér grafikák kerültek a falakra, a művek születésének korát, az értékválságot, a magyar történelem nemzetpusztító időszakait, a színtelen, profán világot jelképezve. Ezzel szemben a terem közepén áll „a választás lehetősége”, a kápolna épülete Az Árpád-ház szentjei sorozattal, amely az időtlen értéket, a színnel teli világot, a szakralitást mutatja fel – mondta el a kurátor.
A nyugati terem Somogyi Győző festészetéről kíván átfogó képet adni. Meghatározó elem a Magyar Hősök arcképcsarnoka, mely megidézi a magyarság elmúlt másfélezer évének nemzetmegtartó nagyjait Attila királytól Maléter Pál ezredesig; ezt övezi további másfélszáz jelentős mű a nyolcvanas évektől napjainkig.
Somogyi Győző elmondta: negyven év munkásságát próbálták besűríteni a tárlatra, de a munkák fele sem fért ki. „Mindig az volt a törekvésem, hogy egy teljes magyar képi világot hagyjak az utódokra a huszárzsinóroktól a Balaton-felvidéki tájakon át a Magyarok Nagyasszonya különböző ábrázolásaiig” – szólt hitvallásáról.
Az NSKI bemutatta a Somogyi Győző Matyó Madonna című képe alapján készült, a kilencfelé szakadt magyar nemzetközösségből érkezett gyermekek által megfestett, 3x5 méteres alkotást és a különleges reprodukció születéséről készített rövidfilmet, amely a kiállítás helyszínén szintén látható lesz.
Forrás: MTI