A COVID-19 járványhelyzet jelentősen megváltoztatta a 2020. év alap-, közép- és felsőoktatásban tanuló diákjainak és tanáraiknak az életét. Nemcsak a vírus okozta bizonytalansággal kellett megbirkózniuk, hanem minden új helyzettel: az osztályközösség hiányával, a távoktatással, az önálló, tudatos tanulás megszervezésével.
Ebben a megváltozott élethelyzetben – a járványhelyzet első időszakában – a Nemzetstratégiai Kutatóintézet egy minden külhoni nemzetrészre kiterjedő kutatást végzett el a közoktatásban és a felsőoktatásban egyaránt.
Jelen kutatásunkban azokat a kihívásokat vizsgáltuk ezen időszak alatt, amelyek a digitális és távoktatás során felmerülhettek a Kárpát-medencei közoktatásban. A teljes kutatási projekt során – a külhoni magyar pedagógusszövetségekkel együttműködve – nagymintás felméréseken és interjúkon alapuló átfogó elemzést végeztünk el.
A kutatás céljaként – intézetünk küldetésének szellemében – a távoktatás hatásait és hatékonyságát vizsgáltuk meg a külhoni magyar közoktatásban dolgozó általános és középiskolai tanárok körében. A vizsgálatot több szintre és témára – az otthoni tanrend kihívásai, az eszközhasználat, az ismeretátadás, a kapcsolattartás nehézségei, az érettségire való felkészülés, a külhoni magyar közoktatási intézmények fejlesztési lehetőségei – is kiterjesztettük.
A pedagógusok által kitöltött kérdőíveket összesítve elmondhatjuk, hogy a tanárok számára nehézséget jelentett a távoktatás bevezetése, főként azért, mert az ismeretátadást kevésbé látták hatékonynak ebben a formában. A Kárpát-medence magyar nemzetrészeinek többségében nyert eddigi tapasztalataink azt jelzik, hogy távoktatásban valószínűleg nem lehet olyan mennyiségben és olyan minőségben átadni a tananyagot, mint a hagyományos oktatás keretei között.
Ugyanakkor az is elmondható, hogy Kárpát-medencei szinten a távoktatás az adott körülmények között is működőképes. Látható, hogy a járványhelyzet miatt bevezetett korlátozásokat a Kárpát-medencei magyar közoktatás egésze jól kezelte. Ugyanakkor a klasszikus, jelenléten alapuló oktatási formát nem tudták teljes egészében kiváltani a távoktatással.
A tanulmány az alábbi linken érhető el: karpat-medenceben-a-jarvanyhelyzet-idoszakaban-k.pdf (nski.hu)