A Nemzetstratégiai Kutatóintézet által elkészített kutatási jelentésben arra kerestük a választ, hogy kik nevezhetők sajátos nevelési igényű gyermekeknek és számukra milyen diagnosztizálási és fejlesztési lehetőségek állnak rendelkezésre Magyarországon, Erdélyben, a Vajdaságban és Kárpátalján. Milyen szükségletekre és igényekre kell választ adniuk ezeknek az oktatási és fejlesztési központoknak.
A téma megalapozásaként feldolgoztuk a sajátos nevelési igényű tanulókra vonatkozó szakirodalmakat, jogszabályi rendelkezéseket. Külön kitértünk a sajátos nevelési igény egyik speciális csoportjának, az autizmusnak az értelmezésére. Ezen kívül azt is vizsgáltuk, hogy az oktatási intézmények milyen speciális segítséget tudnak nyújtani a sajátos nehézségekkel küzdő tanulóknak a tanulásban és az iskolai közösségbe való beilleszkedésben.
A korábbi, szegregált oktatást előtérbe helyező oktatáspolitikát napjainkban az oktatási intézményekben felváltotta az integrációs politika. Mindkét nevelési-oktatási módszernek megvannak az előnyei és a nehézségei, ezért az elemzésekben is kitérünk az ez irányú pedagógiai tapasztalatokra. A tanulmányban feltártuk azt is, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekekkel mely szervezetek foglalkoznak és milyen szervezeti keretek között működnek fejlesztési központok.
A kutatási jelentés elérhető a Nemzetstratégiai Kutatóintézet honlapján és letölthető az alábbi linken:
http://nski.hu/admin/data/file/20220411/a-magyarorszagi,-az-erdelyi,-a-vajdasagi-es-a-ka.pdf