Széchenyi 2020 – Befektetés a jövőbe
akadálymentes
keresés
HUN ENG
Nyitóoldal
Nyitóoldal Bemutatkozás Szakmai tevékenység Kárpát-haza statisztikák Hírek Fotó- és videógaléria A Kárpát-haza Őrei Rajz- és esszépályázat
Nyitóoldal > EFOP-3.10.1-17-2017-00002 – Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei ...

EFOP-3.10.1-17-2017-00002 – Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások

Tisztelt Látogatók!

A Nemzetstratégiai Kutatóintézet konzorciumvezetőként az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretében valósítja meg Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások című projektet, melynek alapja és háttere az a lényeges és messzemenőkig gyakorlatias felismerés, hogy a külhoni és magyarországi magyarság közti számos társadalmi-gazdasági kapcsolat jelentős hatással van a hazai viszonyokra. A külhoni magyarság és annak struktúrái fontos fejlesztési forrást jelentenek nem csak a szomszédos országok, de ugyanúgy Magyarország kölcsönösen előnyös (gazdasági) fejlődéséhez. A gazdasági növekedés elérésében jelentős szerepe van a strukturális tényezőknek. Magyarország sajnos lemaradásban van többek között a humán tőkében, ezen belül is számos oktatási tényező (pl. az iskolaelhagyás, közneveléshez való hozzáférés, a felsőoktatás minősége és munkaerőpiaci kapcsolatai) tekintetében.

A magyarországi köznevelési és felsőoktatási rendszer számos ponton összefügg a szomszédos országok rendszereivel, valamint a külhoni magyarságnak számos munkaerőpiaci kapcsolata van Magyarországgal, amelyeknek feltétlenül alapja az oktatás. Ezért ezen struktúrák magyarországi hiányainak orvoslását érdemes Kárpát-medencei összefüggésekben kezelni, a kialakult kapcsolatok miatt pedig érdemes vizsgálni, sőt beavatkozni is a külhoni rendszerekbe. Ezek a tevékenységek kihatással vannak a magyarországi állapotokra is, valamint segítik a magasabb szintű fejlesztéspolitikai tervdokumentumok célkitűzéseit is (a határon túli magyarsággal való kapcsolatépítés és a szomszédos országokkal való kölcsönösen előnyös fejlesztéspolitika).

A külhoni és hazai oktatási és kutatási rendszerek tekintetében számos kihívást lehet megfogalmazni, ugyanakkor számos potenciált is hordoznak magukban. A projekt ezeket a kihívásokat és lehetőségeket áttekintve fogalmazta meg azokat a célokat, amelyek segítik a hazai oktatási rendszer fejlődését és ezáltal a hazai és külhoni magyarság kapcsolatainak és együttműködésének mélyülését; a nemzetegyesítés és a szülőföldön való boldogulás céljainak megvalósulását. A fentiekben megfogalmazott tényezők indukálták a projekt célrendszerét. A projekt átfogó célja a magyarországi köznevelési és felsőoktatási struktúrákban tapasztalható hiányok és fejlesztési szükségletek orvoslása Kárpát-medencei és külhoni magyar kitekintésű műveletekkel, a külhoni és magyarországi oktatási rendszerek közti kapcsolatok, áramlási rendszerek és jó gyakorlatok feltárása oktatási rendszerre irányuló kutatások révén.

Ehhez kapcsolódóan részcélokként társadalmi-gazdasági adatbázisok, elemzések és előrejelzések készítését, az infrastruktúra és a humánerőforrás vizsgálatát, a mobilitási pályák feltárását, az iskolán kívüli tapasztalatszerzés jó gyakorlatainak feltárását, a végzettség nélküli iskolaelhagyás okainak vizsgálatát tűztük ki. Továbbá specifikus célokat fogalmaztunk meg néhány oktatási résztémában: csoportos tanulmányutak, az oktatás és a munkaerőpiac közötti kapcsolatok, a duális oktatás jó gyakorlatainak vizsgálata; valamint szakpolitikai ajánlások alkotása és a feltárt tapasztalatok alapján képzések megvalósítása.

A projekt a célokhoz igazodva hat részterületet jelöl meg:

A projekt eredményeként olyan tudásbázishoz juthatunk, amely hozzájárul annak eldöntéséhez, hogy milyen beavatkozások szükségesek a nemzeti megmaradásban és a munkaerőpiacra jutásban alapvető fontosságú oktatási rendszerekben Magyarországon és a külhonban egyaránt. A külhonból szerzett tapasztalatok jól hasznosíthatóak lehetnek a magyarországi szakpolitikában, és a feltárt jó gyakorlatok segítséget nyújthatnak a hazai oktatás megszervezéséhez pl. olyan területeken, ahol az oktatás perdöntő tényező a helyi fiatalok későbbi munkaerőpiacra jutásában, így annak javítása az adott térség gazdasági növekedését segíti elő. A párhuzamos kutatások és helyzetértékelés mentén megtervezett beavatkozások elősegítik a hazai és külhoni oktatási rendszerek további egységesülését, ezáltal a fiatal tehetségek érvényesülését, és a kölcsönös gazdasági előnyök jobb kiaknázását. Nem utolsó sorban az ilyen jellegű kutatások és vizsgálatok mélyítik a Kárpát-medencei magyarság kapcsolatait, a nemzeti integrációt, és javítják a szülőföldön való boldogulás feltételeit Magyarországon és a külhonban egyaránt.

Dr. Péti Márton és Szabó Balázs
szakmai vezetők

A projekt összefoglaló adatai:

Kedvezményezett

Nemzetstratégiai Kutatóintézet

Konzorciumi tag

Interrégió Fórum Egyesület Nonprofit Kft.

A projekt címe:

Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások

A projekt azonosítószáma:

EFOP-3.10.1-17-2017-00002

A projekt teljes költségvetése:

399 056 048 Ft

A projekt futamideje:

2018. február 1–2019. július 31.

 

Összefoglaló kiadvány a projekt legfontosabb eredményeiről

Támogatási szerződés

Hírek
2025. május 13.
VIITH INTERDISCIPLINARY CONFERENCE ON COMPREHENSIVE STATUS OF HUNGARIAN COMMUNITIES IN THE CARPATHIAN BASIN

CALL FOR PROPOSALS

 


2025. április 30.
VII. INTERDISZCIPLINÁRIS KONFERENCIA A KÁRPÁT-MEDENCEI MAGYARSÁG HELYZETÉRŐL

FELHÍVÁS 1.


2025. április 9.
Stratégiai megállapodás a Pécsi Tudományegyetem és a Nemzetstratégiai Kutatóintézet között

2025. április 3-án, Pécsen stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Pécsi Tudományegyetem és a Nemzetstratégiai Kutatóintézet. Az eseményre a Diaszpóra 2025 – Revitalizáció elnevezésű konferencia keretében került sor.


összes hír >>
Impresszum Adatvédelmi tájékoztató
Nyitóoldal Kapcsolat
Bemutatkozás Oldaltérkép
Szakmai tevékenység Hírek
Fotógaléria Közérdekű adatok
Közadatkereső.hu