Széchenyi 2020 – Befektetés a jövőbe
akadálymentes
keresés
HUN ENG
Nyitóoldal
Nyitóoldal Bemutatkozás Szakmai tevékenység Kárpát-haza statisztikák Hírek Fotó- és videógaléria A Kárpát-haza Őrei Rajz- és esszépályázat
Nyitóoldal > EFOP-3.10.1-17-2017-00002 – Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei ...

EFOP-3.10.1-17-2017-00002 – Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások

Tisztelt Látogatók!

A Nemzetstratégiai Kutatóintézet konzorciumvezetőként az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretében valósítja meg Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások című projektet, melynek alapja és háttere az a lényeges és messzemenőkig gyakorlatias felismerés, hogy a külhoni és magyarországi magyarság közti számos társadalmi-gazdasági kapcsolat jelentős hatással van a hazai viszonyokra. A külhoni magyarság és annak struktúrái fontos fejlesztési forrást jelentenek nem csak a szomszédos országok, de ugyanúgy Magyarország kölcsönösen előnyös (gazdasági) fejlődéséhez. A gazdasági növekedés elérésében jelentős szerepe van a strukturális tényezőknek. Magyarország sajnos lemaradásban van többek között a humán tőkében, ezen belül is számos oktatási tényező (pl. az iskolaelhagyás, közneveléshez való hozzáférés, a felsőoktatás minősége és munkaerőpiaci kapcsolatai) tekintetében.

A magyarországi köznevelési és felsőoktatási rendszer számos ponton összefügg a szomszédos országok rendszereivel, valamint a külhoni magyarságnak számos munkaerőpiaci kapcsolata van Magyarországgal, amelyeknek feltétlenül alapja az oktatás. Ezért ezen struktúrák magyarországi hiányainak orvoslását érdemes Kárpát-medencei összefüggésekben kezelni, a kialakult kapcsolatok miatt pedig érdemes vizsgálni, sőt beavatkozni is a külhoni rendszerekbe. Ezek a tevékenységek kihatással vannak a magyarországi állapotokra is, valamint segítik a magasabb szintű fejlesztéspolitikai tervdokumentumok célkitűzéseit is (a határon túli magyarsággal való kapcsolatépítés és a szomszédos országokkal való kölcsönösen előnyös fejlesztéspolitika).

A külhoni és hazai oktatási és kutatási rendszerek tekintetében számos kihívást lehet megfogalmazni, ugyanakkor számos potenciált is hordoznak magukban. A projekt ezeket a kihívásokat és lehetőségeket áttekintve fogalmazta meg azokat a célokat, amelyek segítik a hazai oktatási rendszer fejlődését és ezáltal a hazai és külhoni magyarság kapcsolatainak és együttműködésének mélyülését; a nemzetegyesítés és a szülőföldön való boldogulás céljainak megvalósulását. A fentiekben megfogalmazott tényezők indukálták a projekt célrendszerét. A projekt átfogó célja a magyarországi köznevelési és felsőoktatási struktúrákban tapasztalható hiányok és fejlesztési szükségletek orvoslása Kárpát-medencei és külhoni magyar kitekintésű műveletekkel, a külhoni és magyarországi oktatási rendszerek közti kapcsolatok, áramlási rendszerek és jó gyakorlatok feltárása oktatási rendszerre irányuló kutatások révén.

Ehhez kapcsolódóan részcélokként társadalmi-gazdasági adatbázisok, elemzések és előrejelzések készítését, az infrastruktúra és a humánerőforrás vizsgálatát, a mobilitási pályák feltárását, az iskolán kívüli tapasztalatszerzés jó gyakorlatainak feltárását, a végzettség nélküli iskolaelhagyás okainak vizsgálatát tűztük ki. Továbbá specifikus célokat fogalmaztunk meg néhány oktatási résztémában: csoportos tanulmányutak, az oktatás és a munkaerőpiac közötti kapcsolatok, a duális oktatás jó gyakorlatainak vizsgálata; valamint szakpolitikai ajánlások alkotása és a feltárt tapasztalatok alapján képzések megvalósítása.

A projekt a célokhoz igazodva hat részterületet jelöl meg:

A projekt eredményeként olyan tudásbázishoz juthatunk, amely hozzájárul annak eldöntéséhez, hogy milyen beavatkozások szükségesek a nemzeti megmaradásban és a munkaerőpiacra jutásban alapvető fontosságú oktatási rendszerekben Magyarországon és a külhonban egyaránt. A külhonból szerzett tapasztalatok jól hasznosíthatóak lehetnek a magyarországi szakpolitikában, és a feltárt jó gyakorlatok segítséget nyújthatnak a hazai oktatás megszervezéséhez pl. olyan területeken, ahol az oktatás perdöntő tényező a helyi fiatalok későbbi munkaerőpiacra jutásában, így annak javítása az adott térség gazdasági növekedését segíti elő. A párhuzamos kutatások és helyzetértékelés mentén megtervezett beavatkozások elősegítik a hazai és külhoni oktatási rendszerek további egységesülését, ezáltal a fiatal tehetségek érvényesülését, és a kölcsönös gazdasági előnyök jobb kiaknázását. Nem utolsó sorban az ilyen jellegű kutatások és vizsgálatok mélyítik a Kárpát-medencei magyarság kapcsolatait, a nemzeti integrációt, és javítják a szülőföldön való boldogulás feltételeit Magyarországon és a külhonban egyaránt.

Dr. Péti Márton és Szabó Balázs
szakmai vezetők

A projekt összefoglaló adatai:

Kedvezményezett

Nemzetstratégiai Kutatóintézet

Konzorciumi tag

Interrégió Fórum Egyesület Nonprofit Kft.

A projekt címe:

Az oktatási struktúrák Kárpát-medencei makroregionális együttműködését támogató kutatások

A projekt azonosítószáma:

EFOP-3.10.1-17-2017-00002

A projekt teljes költségvetése:

399 056 048 Ft

A projekt futamideje:

2018. február 1–2019. július 31.

 

Összefoglaló kiadvány a projekt legfontosabb eredményeiről

Támogatási szerződés

Hírek
2024. május 21.
Interaktív mesejáték a Fehér megyei szórványban

Folytatta identitáserősítő programsorozatát 2024 májusában – a Magyar gyermek magyar iskolába elnevezésű mintaprojektje keretében – a Nemzetstratégiai Kutatóintézet az erdélyi mélyszórvány olyan településein, ahol veszélyben van a magyar nyelvű oktatás jövője és ahol az egyre fogyatkozó közösség ritkán részesülhet magyar kulturális élményben.


2024. április 19.
Kálmáncsehi-imakönyv bemutató

Kálmáncsehi Domonkos egykori székesfehérvári nagyprépost könyvtárából négy, párját ritkítóan szép kódex maradt fenn, közülük hármat külföldön őriznek.


2024. április 4.
A Nagyhéten Kárpátaljára látogatott a Nemzetstratégiai Kutatóintézet

Három esemény szerepelt a az orosz–ukrán háború nemzetpolitikai hatásainak stratégiai elemzéséért és nyomon követéséért felelős miniszteri biztos, Szász Jenő NSKI-elnök vezette delegáció programjában: Ekkel György (1826–1905) nemzetőr magyarországi támogatással felújított sírhelyének ünnepélyes átadása, a IV. Nemzetközi Gazdaságtudományi Konferencia ünnepélyes megnyitója a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán, illetve a „Zászlók, ha lengenek…” rajz- és esszépályázat kárpátaljai díjazottjainak díjátadó ünnepsége.


összes hír >>
Impresszum Adatvédelmi tájékoztató
Nyitóoldal Kapcsolat
Bemutatkozás Oldaltérkép
Szakmai tevékenység Hírek
Fotógaléria Közérdekű adatok
Közadatkereső.hu