A Kárpát-haza Galéria negyvenedik kiállítója, Ádám Gyula csíkszeredai fotóművész tárlata szerda este nyílt meg és május 12-ig tekinthető meg. A megnyitón beszédet mondott Szász Jenő, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke, Zsigmond Barna Pál, Magyarország volt csíkszeredai főkonzulja és Haris László, Balogh Rudolf-díjas fotóművész.
Ádám Gyula munkássága tilosnak számított a rendszerváltásig, titokban dolgozott, nem volt tagja fotóművészeti társaságoknak, hiszen témaválasztása fókuszában a moldvai csángók mindennapjai állak, s ezzel olyan üzenetet sikerült közvetíteni az embereknek, amivel azelőtt sosem találkozhattak.
Dokumentumfotói a száraz valóság helyett érzelmekkel vannak tele, mely érzékenység meghatározó jellegzetessége képeinek. Fényképeit elsősorban nem az elismerő díjak miatt készíti, számára sokkal fontosabb, hogy alkotásai bekerüljenek a köztudatba, eljuthassanak az emberekhez.
Szász Jenő beszédében rámutatott, hogy Ádám Gyula a lehető legjobb utat választotta, amely során olyan nagy nevek hatottak rá, mint Bartók Béla, Domokos Pál Péter és Kallós Zoltán. Az NSKI elnöke szerint a művész által készített fotográfiák mesélnek; csángó magyarokról, családokról, sorsokról, ez pedig csak akkor lehetséges, ha valaki ismeri azt, amit fényképez. Ádám Gyula mindmáig összetett, mély kapcsolatot ápol a helyi emberekkel, ezért róluk készített portréi, helyzetképei szinte megszólalnak – szögezte le az elnök.
Nemzetünk egyik legmasszívabb pillére a kultúránk, és megmaradásunk záloga is egyben – mondta Zsigmond Barna Pál, aki felidézte, hogy a XX. század fájdalmasan nagy veszteségei következtében az elcsatolt nemzetrészeken kulturális értékeink tudatos rejtett vagy nyílt rombolása zajlik. „Éppen ezért szükség van célirányos értékközvetítésre, tudatos kultúraszervezésre, hálózatépítésre. A Kárpát-haza Galéria időről-időre elhozza az elszakított nemzetrészek művészetének egy-egy kiemelkedő szeletét, és hirdeti, hogy egységes magyar nemzeti kultúrával rendelkezünk. A Nemzetstratégiai Kutatóintézet munkája által Budapest új művészeti fórummal gazdagodott – fogalmazott a volt csíkszeredai főkonzul.
„Ádám Gyula számára Csángóföld és Erdély nem sikerekkel kecsegtető téma, hanem egyszerűen az élete. Képei nem csupán dokumentumok, hanem az események lényegét láttató összetett művészi jelentést is hordozó alkotások. Ő mindig az embert fényképezi, a maga hiteles környezetében, örömeivel, bánataival, gondjaival, sikereivel együtt. A képek hitelességére Ádám Gyula élete, és tisztessége a biztosíték” – vallott kollégája munkásságáról Haris László fotóművész, majd leszögezte, Ádám Gyula tehetségét az is mutatja, hogy képei rövid időn belül eljutottak Budapestre, Genfbe, Helsinkibe és Brüsszelbe is.